Dispositie Nijmegen, NL
Orgelmakerij van der Putten, 2006
Een orgel als herinnering aan een dierbare…
In mei 2004 kregen wij opdracht om een huisorgel voor een organiste in Nijmegen te maken. Dit was mogelijk geworden, doordat zij een erfenis van haar tante had gekregen.
Omdat wij in 2004 bezig waren een kopie van een Italiaans positief voor een klant in Italië te maken en de tante Italië liefhebber was geweest, maar ook vanwege de voorliefde van de opdrachtgeefster voor de klankidealen van een Italiaans orgel (o.m. de verschillende vaak open fluiten met verfijnde nuanceverschillen), verrees het idee, ook dit orgel in Italiaanse stijl te maken. Als aandenken aan de tante verschijnt een uil in het snijwerk.
Ook al is het aan de buitenkant een gewoon Noordnederlands huisorgel met twee klavieren en aangehangen pedaal, toch schuilen er, veelal binnenin dit orgel orgel, talloze Italiaanse reminiscenties. Bovendien gingen wij zo ver, bakstenen voor de balg uit Italië mee te nemen en cipressenhout voor de frontpijpen – hiervoor stond het orgel in Montepulciano (S.M. delle Grazie) model- uit Italië te importeren.
De typisch Italiaanse elementen van dit ‚organo di legno‘ zoals het walsbord met walsen uit omgebogen en plat gehamerd ijzer, de balg van kastanjehout met lage winddruk (48 mm), de met palmhout belegde klavieren en de door Simon Laudy gegoten registerknoppen, getuigen van een speels en aandachtig vormgeven aan het herinneringsidee.
Manuaal I
Prestant Blokfluit Manuaal II Holpijp |
8′
4′ 8′ |
C-e samen met de Holpijp 8′, naar Italiaans voorbeeld frontpijpen van f tot g“, rest binnenpijpen. Pijpen van cipressenhout. C-h samen met de Fluit 4′ van II. Vanaf c‘ eigen pijpen, conisch C-h gedekt, c‘ tot f“‘ open van esdoorn. Houten gedekte pijpen. |
De pijpen zijn van Libanon ceder gemaakt, als niet anders vermeldt. Kas: Libanonceder Pedaalklavier en bank: kersenhout Klavieromvang C-f“‘ Pedaalomvang C-f‘ Pedaalkoppel I/Pedaal Pedaalkoppel II/Pedaal Manuaalkoppel Nachtegaal Zampogna Stemming: Valotti 440 |